
Od 1 lutego 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz.1725) na mocy, której zmieniono art. 4 pkt 2 lit. ł2, art. 6 ust. 1 pkt 9b art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (j.t.: Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 ze zm.).
W myśl zmienionych przepisów powiatowy urząd pracy jest płatnikiem składek na ubezpieczenie społeczne w stosunku do osób pobierających stypendium na podstawie przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy w okresie odbywania studiów podyplomowych. Ustawodawca uchylił dotychczasowy warunek, aby osoby te nie pozostawały w zatrudnieniu. Osoby, pobierające stypendium na podstawie przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy w okresie odbywania studiów podyplomowych, podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu. Nie podlegają natomiast ubezpieczeniu chorobowemu. Powyższą ustawą zostały też dostosowane przepisy ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (j.t. z 2009 r., Dz. U. Nr 167, poz. 1322 ze zm.). Po zmianie art. 3 ust. 3 pkt 4 i art. 5 ust. 1 pkt 4 za wypadek przy pracy uznane zostało nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w okresie ubezpieczenia wypadkowego z danego tytułu, podczas pobierania stypendium na podstawie przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy w okresie odbywania studiów podyplomowych. Ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy dokonuje w karcie wypadku jednostka, w której osoba pobierająca stypendium odbywa szkolenie w okresie odbywania studiów podyplomowych.