Nie masz jeszcze konta?

PCKP

WYSZUKIWARKA
Tematyka:
Data szkolenia:
Jeśli chcą Państwo otrzymywać na bieżąco informacje o aktualnych szkoleniach, nowościach i promocjach, prosimy o podanie adresu e-mail

Wiadomości
Rola pracodawcy przy wszczęciu postępowania o przyznanie świadczeń emerytalno-rentowych
12 czerwca 2018
Pracownicy mogą ubiegać się o różnego rodzaju świadczenia finansowane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Do wszczęcia procedury zmierzającej do ich przyznania często niezbędny jest wniosek. Kto jest uprawniony do takiego działania? Jakie obowiązki nakłada w tym zakresie ustawodawca na pracodawcę?
Nie ulega wątpliwości, że podstawową zasadą jest składanie wniosku przez samego zainteresowanego. Tak jest chociażby w przypadku świadczeń emerytalno-rentowych, jeżeli nie zachodzi przypadek, w którym emerytura przyznawana jest z urzędu, o czym stanowi art. 116 ust. 1 i 1a ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Co do zasady wniosek składa się na piśmie lub ustnie w organie rentowym. Ustawodawca dopuścił ponadto możliwość złożenia wniosku w formie dokumentu elektronicznego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Wynika ona z rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno-rentowe. Taki wniosek może zgłosić za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ZUS:

  • sam zainteresowany,
  • pełnomocnik zainteresowanego, osoba upoważniona przez zainteresowanego,
  • przedstawiciel ustawowy osoby uprawnionej lub jej opiekun prawny albo faktyczny,
  • pracodawca ubezpieczonego (płatnik składek).

Art. 125 ustawy o emeryturach i rentach z FUS nakłada na pracodawcę (płatnika składek) szereg obowiązków w zakresie świadczeń emerytalno-rentowych pracowników, takich jak:
 

  1. współdziałanie z pracownikiem w gromadzeniu dokumentacji niezbędnej do przyznania świadczenia;
  2. wydawanie pracownikowi lub organowi rentowemu zaświadczeń niezbędnych do ustalenia prawa do świadczeń i ich wysokości;
  3. przygotowanie wniosku o emeryturę i przedłożenia go za zgodą pracownika organowi rentowemu nie później niż na 30 dni przed zamierzonym terminem przejścia pracownika na emeryturę, z uwzględnieniem art. 182;
  4. przygotowanie, za zgodą pracownika, wniosku o rentę z tytułu niezdolności do pracy i przedłożenia go organowi rentowemu na 30 dni przed ustaniem prawa do zasiłków chorobowych;
  5. poinformowanie bezzwłocznie, po śmierci pracownika, pozostałej po nim rodziny o warunkach uzyskania renty rodzinnej, przygotowania wniosku o rentę i przedłożenia go organowi rentowemu.

Ponadto, w myśl art. 182 przywoływanej ustawy, ubezpieczeni urodzeni po dniu 31 grudnia 1948 r., do których nie stosuje się art. 46-47, 50, 50a oraz 50e tej ustawy, zgłaszają wnioski o emeryturę bezpośrednio w organie rentowym. Tak więc ubezpieczeni urodzeni po tym dniu, do których nie stosuje się przepisów dotyczących emerytur ustalanych według zasad dotychczasowych, a więc ubezpieczeni, którym emerytura zostanie ustalona na nowych zasadach, zgłaszają wnioski o emeryturę bezpośrednio w organie rentowym.

Zobacz także:
pobierz z Google Play
Jeśli powyższy artykuł okazał się interesujący i chcieliby Państwo na bieżąco otrzymywać najnowsze aktualności branżowe na swój telefon komórkowy, wystarczy pobrać i zainstalować naszą APLIKACJĘ MOBILNĄ.

All rights reserved PCKP   Data aktualizacji: 2023-03-06