
Jedną ze zmian przewidzianych przez projekt jest wprowadzenie nowej przesłanki zezwolenia na pracę. Ma ją stanowić kryterium minimalnego wynagrodzenia za pracę cudzoziemca. Wojewoda będzie mógł wydać zatem zezwolenie m.in. jeżeli wysokość należnego cudzoziemcowi wynagrodzenia nie będzie niższa niż wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Projekt przewiduje przyznanie wojewodzie możliwości podjęcia decyzji w przedmiocie odmowy wydania zezwolenia na pracę, w sytuacji gdy cudzoziemiec nie spełnia wymagań podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi określonych w informacji starosty o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych pracodawcy. Tym samym, jeżeli cudzoziemiec nie będzie spełniał wymogów wskazanych przez pracodawcę w postępowaniu mającym na celu uzyskanie rzeczonej informacji, zezwolenie na pracę nie będzie mogło zostać wydane.
Planowana zmiana zmierza do wyeliminowania nadużyć polegających na celowym zawyżaniu przez pracodawców wymagań na danym stanowisku pracy i obchodzeniu w ten sposób zasady komplementarności zatrudnienia cudzoziemców na polskim rynku pracy.
Ustawodawca chce także doprecyzować zakres zastosowania przesłanek odmowy wydania zezwolenia na pracę w sytuacji ukarania pracodawcy za czyny zabronione. Projektowane rozwiązanie ma na celu zapewnienie równego traktowania w postępowaniu o wydanie zezwolenia na pracę dla cudzoziemców podmiotom powierzających wykonywanie pracy, bez względu na ich formę prawną i strukturę organizacyjną.
Z projektu wynika, iż przesłanki odmowy wydania decyzji o przyznaniu zezwolenia na pracę w związku z ukaraniem za czyny zabronione mają być odpowiednio stosowane, w sytuacji gdy osobą ukaraną jest osoba fizyczna, która działała w imieniu podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi.
Niezwykle istotną zmianą przewidywaną przez projekt jest wprowadzenie nowych przesłanek odmowy wydania zezwolenia na pracę. Wojewoda będzie mógł podjąć decyzję o odmowie wydania zezwolenia na pracę, jeżeli z okoliczności wynika, że wniosek o wydanie zezwolenia na pracę został złożony dla pozoru, zezwolenie będzie wykorzystane przez cudzoziemca w celu innym niż wykonywanie pracy dla danego podmiotu lub podmiot powierzający wykonywanie pracy cudzoziemcowi nie dopełnia obowiązków związanych z prowadzeniem działalności lub powierzaniem pracy innym osobom, w szczególności:
- nie posiada środków finansowych ani źródeł dochodu niezbędnych do pokrycia zobowiązań wynikających z powierzenia pracy cudzoziemcowi lub
- nie prowadzi działalności gospodarczej, rolniczej lub statutowej uzasadniającej powierzenie pracy danemu cudzoziemcowi w danym okresie, w tym zawiesił działalność, został wykreślony z właściwego rejestru lub jego działalność jest w okresie likwidacji, lub
- nie dopełnia obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne, na ubezpieczenie zdrowotne, na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz na Fundusz Emerytur Pomostowych, lub
- nie zgłasza do ubezpieczenia społecznego pracowników lub innych osób objętych obowiązkowym ubezpieczeniem społecznym, lub
- zalega z uiszczeniem podatków, z wyjątkiem przypadków, gdy uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie, rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu.
Ustawodawca chce także wprowadzić przepisy ułatwiające pozyskiwanie przez wojewodów z ZUS, administracji skarbowej, Państwowej Inspekcji Pracy i Straży Granicznej informacji umożliwiających ocenę, czy wniosek o zezwolenie na pracę nie jest składany dla pozoru.
Radca Prawny
Dominika Zarzycka-Dudek
dzarzycka.dudek@pckp.pl
Masz pytanie? Napisz do naszego Eksperta
ekspert@pckp.pl