
W myśl projektu po art. 82 ust. 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 887 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, planowane jest dodanie ust. 2a w następującym brzmieniu: Jeżeli w wyniku waloryzacji emerytura przyznana na podstawie art. 24a lub art. 27a, osobie nie mającej okresu składkowego i nieskładkowego wymaganego do ustalenia tej emerytury w wysokości najniższej emerytury, jest niższa od obowiązujących od terminu waloryzacji nowych kwot najniższych rent z tytułu niezdolności do pracy, emeryturę tę podwyższa się odpowiednio do:
- kwoty, o której mowa w art. 85 ust. 1 pkt 1, jeżeli emerytura z urzędu została przyznana osobie uprzednio uprawnionej do renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy;
- kwoty, o której mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2, jeżeli emerytura z urzędu została przyznana osobie uprzednio uprawnionej do renty z tytułu częściowej niezdolności do pracy.
Przepis art. 85 ust. 2a ustawy będzie miał zastosowanie do emerytur przyznanych z urzędu zamiast renty z tytułu niezdolności do pracy osobom, które nie mają okresu składkowego i nieskładkowego wymaganego do ustalenia emerytury w wysokości najniższej emerytury.
Podwyższenie będzie miało miejsce, w sytuacji gdy kwota emerytury jest niższa od obowiązujących od terminu waloryzacji nowych kwot najniższych rent z tytułu niezdolności do pracy. Z projektowanego przepisu wynika, iż podwyższenie emerytury będzie następowało do kwoty określonej w art. 85 ust. 1 pkt 1 ustawy, tj. kwoty 1.000,00 zł miesięcznie, jeżeli emeryt uprzednio był uprawniony do renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy. Natomiast w przypadku gdy emerytura z urzędu została przyznana osobie wcześniej uprawnionej do renty z tytułu częściowej niezdolności do pracy, jej wysokość zostanie podwyższona do kwoty określonej w art. 85 ust. 1 pkt 2 ustawy - 750,00 zł miesięcznie.
Aktualnie w stosunku do emerytur przyznanych z urzędu zamiast rent z tytułu niezdolności do pracy osobom, które nie posiadają okresu składkowego i nieskładkowego wymaganego do ustalenia tej emerytury w wysokości najniższej emerytury, obowiązuje jedynie gwarancja wysokości dotychczas pobieranej renty. Nie ma do nich zastosowania gwarancja wysokości kwot świadczeń najniższych. W ocenie projektodawcy wprowadzenie gwarancji wysokości kwot świadczeń najniższych również w stosunku do rzeczonych emerytur „uporządkuje obecnie obowiązujące rozwiązania, zapewniając jednocześnie minimalną gwarancję wysokości emerytury z urzędu odpowiednio na poziomie pobieranej wcześniej renty z tytułu niezdolności do pracy”.
Zarówno kwota emerytury, o której mowa w art. 85 ust. 2 ustawy, jak i w art. 85 ust. 2a ustawy, podlegać będzie waloryzacji. Zgodnie z zaproponowanym w projekcie brzmieniem art. 85 ust. 3 ustawy: Kwoty najniższych świadczeń, o których mowa w ust. 1-2a, podwyższa się przy zastosowaniu wskaźnika waloryzacji, o którym mowa w art. 89-94.
Radca Prawny
Dominika Zarzycka-Dudek
dzarzycka.dudek@pckp.pl
Masz pytanie? Napisz do naszego Eksperta
ekspert@pckp.pl