
Moja mama zmarła 22 marca. W związku z tym że termin wypłaty świadczenia został ustalony na 25-go każdego miesiąca, emerytura za marzec została przekazana na konto bankowe zanim zdążyłam powiadomić ZUS o śmierci mamy. Wystąpiłam do ZUS o wypłatę tej emerytury do moich rąk lecz spotkałam się z odmową. Czy ZUS nie ma obowiązku zwrotu tego świadczenia?
Zgodnie z art. 138a ustawy z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (j.t.: Dz. U. z 2009 r. Nr 153, poz.1227 ze zm.) bank i spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa są zobowiązane zwrócić Zakładowi kwoty świadczeń przekazane na rachunek w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej za miesiące następujące po miesiącu, w którym nastąpiła śmierć świadczeniobiorcy. Zatem organ rentowy nie może wypłacić Pani świadczenia, które wpłynęło na konto bankowe i nie zostało przez ten bank zwrócone. Nie ma też podstaw prawnych do żądania od banku zwrotu emerytury. Jedyny sposób odzyskania świadczenia będzie możliwy w drodze postępowania spadkowego.
Aktualna Promocja:
- Prawo i wysokość emerytury z tytułu osiągnięcia wieku powszechnego dla kobiety uprawnionej do emerytury wcześniejszej
- Ponowne ustalenie prawa lub wysokości świadczenia tylko po zawiadomieniu zainteresowanego o wszczęciu postępowania
- Prawo do świadczenia przedemerytalnego po zatrudnieniu w innym niż Polska kraju UE