Nie masz jeszcze konta?

PCKP

WYSZUKIWARKA
Tematyka:
Data szkolenia:
Jeśli chcą Państwo otrzymywać na bieżąco informacje o aktualnych szkoleniach, nowościach i promocjach, prosimy o podanie adresu e-mail

Wiadomości
Opodatkowanie świadczeń dla emerytów
6 lipca 2018
Byli pracownicy, po przejściu na emeryturę, często otrzymują od dawnych pracodawców różnego rodzaju świadczenia, jak na przykład prezenty czy bony na święta. Stanowią one dla obdarowanych co do zasady przychód podlegający opodatkowaniu w formie ryczałtu. Jednakże w ustawowo określonych przypadkach rzeczony przychód zwolniony jest z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Świadczenia uzyskiwane przez emerytów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem pracy nie mieszczą się w kategoriach źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec tego są kwalifikowane jako przychód z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy).

Przychód ten podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy. Stosownie do dyspozycji tego przepisu, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 - w wysokości 10% należności.

Pracodawca obowiązany jest pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub pozostawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych. W przypadku gdy przedmiotem świadczenia nie są pieniądze, podatnik powinien wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem świadczenia (art. 41 ust. 4 i ust. 7 pkt 2 ustawy).

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy zwalnia się od opodatkowania podatkiem dochodowym wartość świadczeń otrzymywanych przez emerytów lub rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.

Przesłankę skorzystania z przedmiotowego zwolnienia stanowi otrzymanie przez emeryta świadczenia w związku z łączącym go uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy. Musi istnieć zatem związek pomiędzy świadczeniem a łączącym wcześniej emeryta z pracodawcą stosunkiem prawnym. Przy czym może to być wyłącznie stosunek służbowy, stosunek pracy lub spółdzielczy stosunek pracy. W ramach zwolnienia mieszczą się również świadczenia otrzymywane przez emeryta z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. W ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu wyrażonej w interpretacji indywidualnej z dnia 18 lipca 2011 r., nr ILPB1/415-609/11-2/TW: „świadczenia pieniężne wypłacone w całości z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, w tym tzw. "wczasy pod gruszą" oraz zapomogi nielosowe i inne świadczenia pieniężne do wysokości 2.280 zł przyznane emerytom byłym nauczycielom i emerytom niebędącym nauczycielami, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.”.

Zwolnienie nie ma charakteru nieograniczonego. Wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń otrzymywanych przez emeryta do kwoty 2.280 zł. Nadwyżka podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy zwolnione z podatku dochodowego są również zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.

Warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest wypłata świadczenia w związku ze zdarzeniem losowym, klęską żywiołową, długotrwałą chorobą lub śmiercią. Jak wyjaśnił bowiem Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 5 sierpnia 2013 r., nr IPTPB1/415-316/13-2/AG: „Cechą charakterystyczną zapomogi jest, że jest to świadczenie jednorazowe, mające na celu wsparcie finansowe osoby, która z różnych przyczyn znalazła się w trudnej sytuacji życiowej, a podstawą do zastosowania zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych jest stwierdzenie faktu wystąpienia określonego zdarzenia. Należy zauważyć, że podmiot wypłacający zapomogę powinien każdorazowo oceniać, czy przesłanki do jej otrzymania przez podatnika mieszczą w przypadkach wymienionych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz, czy kwota zapomogi nie przekracza wskazanego limitu. Natomiast osoba starającą się o świadczenie z tytułu długotrwałej choroby winna ten fakt udowodnić stosownymi dowodami, bowiem ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która z faktu tego wywodzi skutki prawne.”.

Z przedmiotowego zwolnienia korzystają zarówno świadczenia wypłacane ze środków obrotowych pracodawcy, jak i z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Zwolnienie jest limitowane. Korzysta z niego wartość świadczeń otrzymanych przez emeryta tytułem zapomogi losowej do wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł. Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy nadwyżka podlega opodatkowaniu.

Zobacz także:
pobierz z Google Play
Jeśli powyższy artykuł okazał się interesujący i chcieliby Państwo na bieżąco otrzymywać najnowsze aktualności branżowe na swój telefon komórkowy, wystarczy pobrać i zainstalować naszą APLIKACJĘ MOBILNĄ.

All rights reserved PCKP   Data aktualizacji: 2023-03-06