
W dniu 8 lutego 2011r. Prezydent podpisał ustawę, która zmieni reguły wydawania świadectw pracy pracownikom zatrudnionym na podstawie umów terminowych. W odczuciu pracodawców nowe rozwiązania utrudnią, to co było dotychczas proste.
Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy nadaje zupełnie nowe brzmienie art. 97 § 11 Kodeksu pracy. Zgodnie z wskazanym przepisem, w jego nowym brzmieniu, jeżeli pracownik pozostawać będzie w zatrudnieniu u tego samego pracodawcy na podstawie umowy o pracę na okres próbny, umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas wykonania określonej pracy, pracodawca będzie obowiązany wydać pracownikowi świadectwo pracy obejmujące zakończone okresy zatrudnienia na podstawie takich umów, zawartych w okresie 24 miesięcy, poczynając od zawarcia pierwszej z tych umów. Zwraca uwagę, że przepis mówi o pozostawaniu pracownika w zatrudnieniu na podstawie terminowej umowy o pracę, a zatem wcześniejsze (przed upływem 24 miesięcy) definitywne ustanie stosunku pracy, bądź wystąpienie przerwy w zatrudnieniu rodzić będzie po stronie pracodawcy obowiązek wcześniejszego wydania pracownikowi świadectwa pracy.
Sumowane okresy zatrudnienia ujmowane w jednym świadectwie pracy dotyczyć będą wszelkiego rodzaju terminowych umów o pracę, a zatem również umowy „na zastępstwo”, która jest szczególnym rodzajem umowy o pracę na czas określony.
W świetle nowych przepisów świadectwo pracy wydawane będzie w dniu upływu terminu 24 miesięcy licznych od dnia zawarcia pierwszej z tych umów. Jeżeli jednak rozwiązanie lub wygaśnięcie umowy o pracę nawiązanej przed upływem 24 miesięcy przypadać będzie po upływie tego terminu, świadectwo pracy wydaje się w dniu rozwiązania lub wygaśnięcia takiej umowy o pracę. Zatem w sytuacji, gdy ustanie ostatniej z umów o pracę na czas określony nie jest skorelowane z upływem okresu 24 miesięcy, pracodawca będzie miał możliwość poczekać z wydaniem świadectwa pracy do upływu terminu obowiązywania strony umowy o pracę łączącej je w dniu upływu 24 miesięcy. Dopiero w tym terminie będzie miał bezwzględny obowiązek wydania pracownikowi świadectwa pracy.
W świetle nowych przepisów pracownik zatrudniony u tego samego pracodawcy na podstawie umowy o pracę na okres próbny, umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas wykonania określonej pracy będzie mógł żądać wcześniejszego wydania świadectwa pracy w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem każdej umowy o pracę wymienionej w tym przepisie lub świadectwa pracy dotyczącego łącznego okresu zatrudnienia na podstawie takich umów, przypadającego przed zgłoszeniem żądania wydania świadectwa pracy. Z takim żądaniem pracownik będzie mógł wystąpić w każdym czasie, a zatem nie tylko wtedy, gdy będzie się kończyła jednak z kolejnych terminowych umów o pracę. Pracodawca będzie obowiązany w takiej sytuacji wydać świadectwo pracy w ciągu 7 dni od dnia złożenia pisemnego wniosku pracownika.