
1) organizowania pracy w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy,
2) zapewniania przestrzegania w zakładzie pracy przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, wydawania polecenia usunięcia uchybień w tym zakresie oraz kontrolowania wykonania tych poleceń,
3) reagowania na potrzeby w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy oraz dostosowywania środków podejmowanych w celu doskonalenia istniejącego poziomu ochrony zdrowia i życia pracowników, biorąc pod uwagę zmieniające się warunki wykonywania pracy,
4) zapewnienia rozwoju spójnej polityki zapobiegającej wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym, uwzględniającej zagadnienia techniczne, organizację pracy, warunki pracy, stosunki społeczne oraz wpływ czynników środowiska pracy,
5) uwzględniania ochrony zdrowia młodocianych, pracownic w ciąży lub karmiących dziecko piersią oraz pracowników niepełnosprawnych w ramach podejmowanych działań profilaktycznych,
6) zapewniania wykonania nakazów, wystąpień, decyzji i zarządzeń wydawanych przez organy nadzoru nad warunkami pracy,
7) zapewniania wykonania zaleceń społecznego inspektora pracy.
Natomiast na osoby fizyczne wykonujące pracę na innej podstawie niż stosunek pracy w zakładzie pracy lub w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę (a zatem także zleceniobiorców) może zostać nałożony obowiązek poddania się wstępnym, okresowym, kontrolnym badaniom lekarskim w zakresie określonym przez pracodawcę. Źródłem regulacji prawnej jest w tym zakresie przede wszystkim art. 3041 Kodeksu pracy, który zobowiązuje takie osoby do realizacji obowiązków określonych w art. 211 Kodeksu pracy, ale co ważne – w zakresie określonym przez pracodawcę. Zatem decyzję o tym czy zleceniobiorcę należy poddać na przykład wstępnym badaniom lekarskim podejmuje podmiot zatrudniający.
Stanowisko takie prezentuje również Państwowa Inspekcja Pracy, przy czym akcent w tym zakresie kładzie na rodzaj pracy wykonywanej przez osobę fizyczną oraz rodzaj i nasilenie zagrożeń zawodowych z nią związanych. Jak przeczytamy w stanowisku Głównego Inspektoraty Pracy (GnP/426/4560-364/07/Pe) w sprawie obowiązków związanych z poddawaniem zleceniobiorców szkoleniu bhp i profilaktycznym badaniom lekarskim „jeżeli rodzaj wykonywanej pracy, stopień zagrożeń związanych z warunkami pracy lub przebiegiem procesów jest tak znaczny, że wskazane jest, aby nawet do doraźnego wykonywania tych prac lub przebywania w tych warunkach były dopuszczane wyłącznie osoby fizyczne mające odpowiedni stan zdrowia i przeszkolone w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, to pracodawca lub inny podmiot organizujący pracę może wymagać od osoby, z którą zawiera umowę cywilnoprawną (…), poddania się badaniu lekarskiemu lub szkoleniu w zakresie bhp. Wówczas osoba ta ma na podstawie art. 211 k.p. obowiązek odbyć szkolenie i poddać się badaniom lekarskim”.
Tak jak przepisy prawa pracy nie zawierają powszechnego obowiązku poddawania zleceniobiorców badaniom lekarskim, tak również nie przesądzają kwestii ponoszenia kosztów takich badań. W szczególności nie ma żadnego uzasadnienie do stosowania w tym zakresie w stosunkach cywilnoprawnych art. 229 § 6 Kodeksu pracy, zgodnie z którym badania profilaktyczne (pracowników) są przeprowadzane na koszt pracodawcy.
Zatem podmiotem, który ponosi koszty badań profilaktycznych, może być również zleceniobiorca. Aby jednak obowiązki stron w tym zakresie uczynić w pełni czytelnymi, ważne jest precyzyjne uregulowanie m. in. tej kwestii w zawieranej przez strony umowie. W przeciwnym razie możliwe jest posługiwanie się w razie sporu argumentacją, że skoro to podmiot zatrudniający żądał od zleceniobiorcy poddania się profilaktycznym badaniom lekarskim, to również powinien ponieść koszty, które poniosła strona w ramach realizacji żądania zleceniodawcy.