Nie masz jeszcze konta?

PCKP

WYSZUKIWARKA
Tematyka:
Data szkolenia:
Jeśli chcą Państwo otrzymywać na bieżąco informacje o aktualnych szkoleniach, nowościach i promocjach, prosimy o podanie adresu e-mail

Wiadomości
Kłopotliwe postanowienie w Regulaminie Pracy
8 kwietnia 2013

Regulamin Pracy, który obowiązuje w naszej firmie, zawiera postanowienie, zgodnie z którym pracownik jest zobowiązany do powiadomienia i uzyskania zgody pracodawcy na podjęcie dodatkowego zatrudnienia. Ostatnio jeden z naszych pracowników odmówił wykonywania pracy w godzinach nadliczbowych argumentując, że musi stawić się w innym miejscu zatrudnienia. Czy w tej sytuacji możemy postawić pracownikowi zarzut naruszenia Regulaminu Pracy i zastosować wobec niego karę porządkową?

Stosowanie wobec pracownika odpowiedzialności porządkowej jest w stanie faktycznym opisanym w pytaniu dość wątpliwe. W szczególności postanowienie Regulaminu Pracy zobowiązujące pracownika do powiadomienia pracodawcy o podjęciu dodatkowego zatrudnienia, jak również uzyskania zgody pracodawcy na takie postępowanie, jest niezgodne z przepisami prawa pracy.

Pracodawca jest uprawniony do ograniczenia podejmowania przez pracownika prowadzanie dodatkowej aktywności zawodowej w trakcie trwającego zatrudnienia. Takie działanie pracodawcy może jednak nastąpić w trybie określonym przez art. 1011 § 1 Kodeksu pracy. W świetle wskazanego przepisu w zakresie określonym w odrębnej umowie, pracownik nie może prowadzić działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy ani też świadczyć pracy w ramach stosunku pracy lub na innej podstawie na rzecz podmiotu prowadzącego taką działalność. Z treści wskazanego przepisu wynika zatem, że przedmiotem ewentualnego ograniczenia aktywności zawodowej pracownika może być wyłącznie prowadzenie przez pracownika działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy, a nie jakiejkolwiek działalności zarobkowej. Po drugie, ograniczenie takie powinno zostać wprowadzone w drodze odrębnej umowy zawartej z pracownikiem, a nie poprzez brzmienie aktu prawa zakładowego, jakim jest Regulamin Pracy.

Zupełnie odrębną kwestią jest natomiast ocena postępowania pracownika związanego z odmową wykonania polecenia pracy w godzinach nadliczbowych. Informacje zawarte w pytaniu nie pozwalają jednak na dokonanie jednoznacznej oceny zachowania pracownia.

Zobacz szkolenia:

Zobacz także:
pobierz z Google Play
Jeśli powyższy artykuł okazał się interesujący i chcieliby Państwo na bieżąco otrzymywać najnowsze aktualności branżowe na swój telefon komórkowy, wystarczy pobrać i zainstalować naszą APLIKACJĘ MOBILNĄ.

All rights reserved PCKP   Data aktualizacji: 2023-03-06