
Wiadomości
Jak rozliczyć dopłaty i nadpłaty powstałe w wyniku rocznego rozliczenia pracownika na PIT 40?
22 czerwca 2015
Podatnicy, którzy sami rozliczają swoje dochody z fiskusem, na zwrot nadpłaty czekają maksymalnie 3 miesiące. Jeżeli w zeznaniu podatkowym wniknęła dopłata, podatnicy zobowiązani są do uregulowania brakującej kwoty podatku do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.
Obowiązek ten nie dotyczy jednak tych osób, za które rocznego obliczenia podatku dokonał pracodawca i wypełnił w tym celu PIT -40. W myśl obowiązujących przepisów obowiązek rozliczenia ewentualnych dopłat lub nadpłat ciąży bowiem na dokonującym rozliczenia, czyli na pracodawcy.
W przypadku niedopłaty, co do zasady, różnicę między podatkiem wynikającym z rocznego obliczenia a sumą zaliczek pobranych w trakcie roku płatnik jest obowiązany potrącić pracownikowi z dochodu należnego za marzec.
Od powyższej zasady ustawodawca przewidział następujące wyjątki:
W przypadku niedopłaty, co do zasady, różnicę między podatkiem wynikającym z rocznego obliczenia a sumą zaliczek pobranych w trakcie roku płatnik jest obowiązany potrącić pracownikowi z dochodu należnego za marzec.
Od powyższej zasady ustawodawca przewidział następujące wyjątki:
- jeżeli podatnik wystąpi z takim wnioskiem, rozliczenie może zostać dokonane z wynagrodzenia za kwiecień,
- jeżeli stosunek uzasadniający pobór zaliczek ustał w styczniu lub w lutym, to płatnik ma obowiązek dokonania rozliczenia z dochodu za miesiąc, za który została pobrana ostatnia zaliczka.
W przypadku gdy suma zaliczek pobranych w trakcie roku była większa od podatku należnego obliczonego za ten rok, wówczas płatnik ma obowiązek zaliczenia tej nadpłaty na poczet zaliczki należnej za marzec. W przypadku wystąpienia nadpłaty w kwocie przewyższającej zaliczkę za marzec, pracodawca ma obowiązek dokonania jej zwrotu na rzecz pracownika w gotówce.
Zobacz także:
- Opodatkowanie dodatkowych świadczeń wypłacanych zleceniobiorcy przez zleceniodawcę
- Czy na pracodawcy spoczywają obowiązki płatnika w przypadku uzyskiwania przez pracowników przychodów z funduszy PKZP?
- Konsekwencje podatkowe pokrycia przez pracodawcę kosztów poniesionych przez pracownika w związku z odwołaniem z urlopu
All rights reserved PCKP Data aktualizacji: 2023-03-06