Nie masz jeszcze konta?

PCKP

WYSZUKIWARKA
Tematyka:
Data szkolenia:
Jeśli chcą Państwo otrzymywać na bieżąco informacje o aktualnych szkoleniach, nowościach i promocjach, prosimy o podanie adresu e-mail

Wiadomości
Jak postępować wobec pracownika, który naruszył obowiązek terminowego usprawiedliwienia nieobecności w pracy?
20 października 2014
Od ubiegłego tygodnia pracuję w Spółce F. jako kadrowa. Wczoraj (czwartek) mąż jednej z pracownic dostarczył jej zwolnienie lekarskie, które rozpoczęło się w poniedziałek i obejmuje okres 10 dni. Z naszego regulaminu pracy wynika, iż pracownik jest zobowiązany usprawiedliwić swoją nieobecność najpóźniej następnego dnia. Czy w związku z tym można wobec pracownicy wyciągnąć konsekwencje dyscyplinarne?
Prawo powszechne o usprawiedliwianiu nieobecności w pracy

Kwestie zgłaszania absencji zostały uregulowane w rozporządzeniu MPiPS z 15.05.1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy. W § 2 ustawodawca rozróżnia dwa rodzaje absencji: przewidywalną i losową. Jeżeli przyczyna nieobecności jest z góry wiadoma lub możliwa do przewidzenia pracownik powinien uprzedzić pracodawcę o przyczynie i przewidywanym okresie nieobecności w pracy.

W drugim natomiast przypadku pracobiorca jest obowiązany niezwłocznie zawiadomić pracodawcę o przyczynie swojej nieobecności i przewidywanym okresie jej trwania, nie później jednak niż w drugim dniu nieobecności w pracy. Niedotrzymanie terminu może być usprawiedliwione szczególnymi okolicznościami uniemożliwiającymi terminowe zgłoszenie, zwłaszcza obłożną chorobą pracownika połączoną z brakiem lub nieobecnością domowników albo innym zdarzeniem losowym.

Wewnątrzzakładowa organizacja pracy


Każdy pracodawca jest zobowiązany do ustalenia zasad związanych ze sposobem potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy. Może to nastąpić w regulaminie pracy (art. 1041 § 1 pkt 9 kodeksu pracy) lub w poszerzonej informacji o dodatkowych warunkach zatrudnienia (art. 29 § 3 kodeksu pracy). Należy jednak podkreślić, iż regulamin pracy oraz pisemna informacja o dodatkowych warunkach zatrudnienia nie mogą zawierać przepisów mniej korzystnych dla pracownika. W oparciu bowiem o art. 18 § 2 kodeksu pracy takie postanowienia są nieważne, a zamiast nich stosuje się odpowiednie przepisy prawa pracy.

Odpowiedzialność pracowników


W kodeksie pracy odnajdziemy co do zasady dwa rodzaje odpowiedzialności pracobiorców: porządkową oraz materialną. W przypadku nieprzestrzegania przez pracownika ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy, a w szczególności przyjętego sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy, kodeks pracy przewiduje odpowiedzialność porządkową. Jak wynika z art. 108 i n. kodeksu pracy, pracodawca może zasadniczo zastosować karę upomnienia lub karę nagany.

Podsumowując…


W opisanym przez Panią stanie faktycznym nieobecność pracownicy została usprawiedliwiona w trzecim dniu absencji. Może to stanowić naruszenie obowiązujących przepisów. Do oceny jednak „ciężaru” naruszenia nie może Pani przyjąć regulaminu pracy obowiązującego w Spółce F., ponieważ w świetle art. 18 § 2 kodeksu pracy zawiera przepisy mniej korzystne niż prawo powszechne. Należy więc zastosować się do norm rozporządzenia MPiPS z dnia 15.05.1996 r.

Mając na uwadze zapisy art. 108 i n. kodeksu pracy istnieje możliwość zastosowania wobec pracownicy kary porządkowej, w trybie określonym w przywołanych przepisach. Należy jednak wykluczyć okoliczności wskazane w § 2 ust 3 rozporządzenia.
Zobacz także:
pobierz z Google Play
Jeśli powyższy artykuł okazał się interesujący i chcieliby Państwo na bieżąco otrzymywać najnowsze aktualności branżowe na swój telefon komórkowy, wystarczy pobrać i zainstalować naszą APLIKACJĘ MOBILNĄ.

All rights reserved PCKP   Data aktualizacji: 2023-03-06