Nie masz jeszcze konta?

PCKP

WYSZUKIWARKA
Tematyka:
Data szkolenia:
Jeśli chcą Państwo otrzymywać na bieżąco informacje o aktualnych szkoleniach, nowościach i promocjach, prosimy o podanie adresu e-mail

Wiadomości
Informacja o dodatkowym zasiłku opiekuńczym w świadectwie pracy
13 sierpnia 2020
W związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy pracodawca jest obowiązany wydać pracownikowi świadectwo pracy w dniu, w którym następuje ustanie stosunku pracy, jeżeli nie zamierza nawiązać z nim kolejnego stosunku pracy w ciągu 7 dni od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia poprzedniego stosunku pracy. Jeżeli z przyczyn obiektywnych wydanie świadectwa pracy pracownikowi albo osobie przez niego upoważnionej w tym terminie nie jest możliwe, pracodawca w ciągu 7 dni od dnia upływu tego terminu przesyła świadectwo pracy pracownikowi lub tej osobie za pośrednictwem operatora pocztowego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 2188) albo doręcza je w inny sposób. Świadectwo pracy dotyczy okresu lub okresów zatrudnienia, za które dotychczas nie wydano świadectwa pracy.

Świadectwo pracy to dokument, który pracodawca wydaje pracownikowi po ustaniu zatrudnienia. Stanowi on swoiste streszczenie (podsumowanie) zakończonego stosunku pracy i źródło niezbędnych informacji dla nowego pracodawcy.

Przepisy bardzo szczegółowo określają treść świadectwa pracy. Zgodnie z art. 97 § 2 kodeksu pracy „W świadectwie pracy należy podać informacje dotyczące okresu i rodzaju wykonywanej pracy, zajmowanych stanowisk, trybu rozwiązania albo okoliczności wygaśnięcia stosunku pracy, a także inne informacje niezbędne do ustalenia uprawnień pracowniczych i uprawnień z ubezpieczenia społecznego. Ponadto w świadectwie pracy zamieszcza się wzmiankę o zajęciu wynagrodzenia za pracę w myśl przepisów o postępowaniu egzekucyjnym. Na żądanie pracownika w świadectwie pracy należy podać także informację o wysokości i składnikach wynagrodzenia oraz o uzyskanych kwalifikacjach.”. Bardziej szczegółowo tę kwestię reguluje dodatkowo rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 grudnia 2016 roku w sprawie świadectwa pracy. Tym samym treść świadectwa pracy jest mocno sformalizowana.

Obecnie wątpliwości może budzić to, czy powinna się w nim znaleźć informacja dotycząca pobierania przez pracownika zasiłku opiekuńczego. Wprowadzony on został na skutek wystąpienia epidemii COVID-19. Uprawnienie to przysługiwało rodzicom i opiekunom, którzy sprawowali osobistą opiekę nad dzieckiem albo dorosłą osobą niepełnosprawną podczas zamknięcia z powodu koronawirusa przedszkoli, szkół, żłobków czy placówek dziennego pobytu.

Informacja o pobieraniu dodatkowego zasiłku opiekuńczego jako okres nieskładkowy powinna znaleźć się w ust. 6 pkt 13 świadectwa pracy. W tym miejscu pracodawca wskazuje okresy nieskładkowe, przypadające w okresie zatrudnienia, za które wystawiane jest świadectwo pracy, uwzględniane przy ustalaniu prawa do emerytury lub renty. Okresy te określone zostały w ustawie z 17 listopada 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. W myśl przepisów tej ustawy okresami nieskładkowymi są przede wszystkim okresy pobierania zasiłków z ubezpieczenia społecznego: chorobowego lub opiekuńczego.
Zobacz także:
pobierz z Google Play
Jeśli powyższy artykuł okazał się interesujący i chcieliby Państwo na bieżąco otrzymywać najnowsze aktualności branżowe na swój telefon komórkowy, wystarczy pobrać i zainstalować naszą APLIKACJĘ MOBILNĄ.

All rights reserved PCKP   Data aktualizacji: 2023-03-06