
Wiadomości
GIODO o prowadzeniu akt osobowych
13 listopada 2014
Prowadząc dokumentację osobową pracowników niezwykle istotnym jest jednoczesne przestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych. Teczki bowiem zawierają w sobie właśnie takie dane osobowe. Korzystając ze zbioru stanowisk zawartych na oficjalnej stronie Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych warto zwrócić uwagę na kilka interpretacji dotyczących akt osobowych pracowników.
Czy dział kadr ma prawo przekazać akta osobowe pracownika innej osobie zatrudnionej u danego pracodawcy?
GIODO udzielił odpowiedzi twierdzącej, ale z zachowaniem konkretnych warunków. Jego zdaniem taka sytuacja będzie możliwa i dopuszczalna, jeśli będzie to niezbędne do prawidłowego wykonywania obowiązków służbowych i o ile osoba, której pracodawca udostępnia akta personalne innej osoby u niego zatrudnionej, będzie posiadała nadane przez administratora danych (pracodawcę) upoważnienie do przetwarzania danych osobowych, w tym danych pochodzących z akt pracowniczych. Argumentując swoje stanowisko GIODO stwierdził, iż „to administrator danych samodzielnie decyduje o dostępie poszczególnych osób u niego zatrudnionych do danych osobowych przez niego przetwarzanych. To bowiem administrator danych jest najlepiej zorientowany w szczegółach prowadzonej przez siebie działalności i dzięki temu najlepiej wie, kogo oraz w jakim zakresie upoważnić do przetwarzania danych osobowych”.
Czy pracownik ma prawo wglądu w swoją dokumentację prowadzoną przez byłego pracodawcę?
W kolejnym swoim stanowisku GIODO także odpowiedział twierdząco. W jego ocenie każdy adminisrator danych (w tym przypadku były pracodawca) ma obowiązek udzielenia informacji osobie, której dane dotyczą w trybie ustawy o ochronie danych osobowych. W uzasadnieniu wyjaśnienia czytamy, iż „kwestię uprawnienia pracownika do dostępu do dotyczących go danych osobowych uregulowana została w art. 32 ust. 1 pkt 5 ustawy o ochronie danych osobowych. Zgodnie z wyżej wskazanym przepisem każdej osobie (w tym przypadku pracownikowi) przysługuje prawo do uzyskania informacji o sposobie udostępniania danych, w szczególności informacji o odbiorcach lub kategoriach odbiorców, którym dane są udostępniane. W świetle przepisu art. 33 ust. 1 ustawy, na wniosek osoby, której dane dotyczą, administrator danych (każdy były pracodawca) jest zobowiązany, w terminie 30 dni, poinformować o przysługujących jej prawach oraz udzielić odnośnie jej danych osobowych, informacji o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 – 5a”.
Czy pracodawca, podejrzewając byłego pracownika o pisemny donos, ma prawo wykorzystać dokumenty z jego akt osobowych w celu sporządzenia ekspertyzy grafologicznej?
Zdaniem GIODO brak jest podstaw prawnych do takiego działania. Uzasadniając swoje stanowisko uznał, iż „przepisy prawa jasno określają, jakie działania na danych osobowych zawartych w aktach osobowych pracownika mogą być podejmowane przez pracodawcę. Tryb przetwarzania danych osobowych pracowników gromadzonych w aktach osobowych został uregulowany w przepisach rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika. (…) celem prowadzenia akt osobowych pracowników jest gromadzenie dokumentów dotyczących ubiegania się o zatrudnienie, nawiązania stosunku pracy i przebiegu zatrudnienia oraz związanych z ustaniem zatrudnienia. W sytuacji zaś ustania stosunku pracy, dalsze przetwarzanie danych osobowych pracownika, zgromadzonych w aktach osobowych, odbywa się w celach archiwalnych na podstawie przepisów ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach. Pracodawca udostępniając zawarte w dokumencie z akt osobowych dane osobowe byłego pracownika podmiotowi sporządzającemu ekspertyzę grafologiczną działa niezgodnie z prawem. Wykorzystuje dane osobowe byłego pracownika niezgodnie z celem ich przetwarzania, określonym przez ww. przepisy”.
GIODO udzielił odpowiedzi twierdzącej, ale z zachowaniem konkretnych warunków. Jego zdaniem taka sytuacja będzie możliwa i dopuszczalna, jeśli będzie to niezbędne do prawidłowego wykonywania obowiązków służbowych i o ile osoba, której pracodawca udostępnia akta personalne innej osoby u niego zatrudnionej, będzie posiadała nadane przez administratora danych (pracodawcę) upoważnienie do przetwarzania danych osobowych, w tym danych pochodzących z akt pracowniczych. Argumentując swoje stanowisko GIODO stwierdził, iż „to administrator danych samodzielnie decyduje o dostępie poszczególnych osób u niego zatrudnionych do danych osobowych przez niego przetwarzanych. To bowiem administrator danych jest najlepiej zorientowany w szczegółach prowadzonej przez siebie działalności i dzięki temu najlepiej wie, kogo oraz w jakim zakresie upoważnić do przetwarzania danych osobowych”.
Czy pracownik ma prawo wglądu w swoją dokumentację prowadzoną przez byłego pracodawcę?
W kolejnym swoim stanowisku GIODO także odpowiedział twierdząco. W jego ocenie każdy adminisrator danych (w tym przypadku były pracodawca) ma obowiązek udzielenia informacji osobie, której dane dotyczą w trybie ustawy o ochronie danych osobowych. W uzasadnieniu wyjaśnienia czytamy, iż „kwestię uprawnienia pracownika do dostępu do dotyczących go danych osobowych uregulowana została w art. 32 ust. 1 pkt 5 ustawy o ochronie danych osobowych. Zgodnie z wyżej wskazanym przepisem każdej osobie (w tym przypadku pracownikowi) przysługuje prawo do uzyskania informacji o sposobie udostępniania danych, w szczególności informacji o odbiorcach lub kategoriach odbiorców, którym dane są udostępniane. W świetle przepisu art. 33 ust. 1 ustawy, na wniosek osoby, której dane dotyczą, administrator danych (każdy były pracodawca) jest zobowiązany, w terminie 30 dni, poinformować o przysługujących jej prawach oraz udzielić odnośnie jej danych osobowych, informacji o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 – 5a”.
Czy pracodawca, podejrzewając byłego pracownika o pisemny donos, ma prawo wykorzystać dokumenty z jego akt osobowych w celu sporządzenia ekspertyzy grafologicznej?
Zdaniem GIODO brak jest podstaw prawnych do takiego działania. Uzasadniając swoje stanowisko uznał, iż „przepisy prawa jasno określają, jakie działania na danych osobowych zawartych w aktach osobowych pracownika mogą być podejmowane przez pracodawcę. Tryb przetwarzania danych osobowych pracowników gromadzonych w aktach osobowych został uregulowany w przepisach rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika. (…) celem prowadzenia akt osobowych pracowników jest gromadzenie dokumentów dotyczących ubiegania się o zatrudnienie, nawiązania stosunku pracy i przebiegu zatrudnienia oraz związanych z ustaniem zatrudnienia. W sytuacji zaś ustania stosunku pracy, dalsze przetwarzanie danych osobowych pracownika, zgromadzonych w aktach osobowych, odbywa się w celach archiwalnych na podstawie przepisów ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach. Pracodawca udostępniając zawarte w dokumencie z akt osobowych dane osobowe byłego pracownika podmiotowi sporządzającemu ekspertyzę grafologiczną działa niezgodnie z prawem. Wykorzystuje dane osobowe byłego pracownika niezgodnie z celem ich przetwarzania, określonym przez ww. przepisy”.
Zobacz także:
All rights reserved PCKP Data aktualizacji: 2023-03-06