Nie masz jeszcze konta?

PCKP

WYSZUKIWARKA
Tematyka:
Data szkolenia:
Jeśli chcą Państwo otrzymywać na bieżąco informacje o aktualnych szkoleniach, nowościach i promocjach, prosimy o podanie adresu e-mail

Wiadomości
Długość okresu wypowiedzenia a zaniechanie obowiązku aktualizacji informacji o dodatkowych warunkach zatrudnienia
25 sierpnia 2020
Pracodawca obowiązany jest poinformować pracownika o zmianie długości obowiązującego go okresu wypowiedzenia. Brak wywiązania się przez pracodawcę z przedmiotowego obowiązku nie spowoduje, iż pracownika nie będą obowiązywały nowe okresy wypowiedzenia.

Ilekroć następuje zmiana warunków zatrudnienia na pracodawcy ciąży powinność poinformowania o tym pracowników. Z art. 29 § 32 kodeksu pracy wynika bowiem, iż pracodawca obowiązany jest poinformować pracownika na piśmie o zmianie następujących warunków zatrudnienia: obowiązującej pracownika dobowej i tygodniowej normie czasu pracy, częstotliwości wypłat wynagrodzenia za pracę, wymiarze przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego, obowiązującej pracownika długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę, o objęciu pracownika układem zbiorowym pracy, a także o zmianie układu zbiorowego pracy, którym pracownik jest objęty. Informacja powinna zostać przekazana pracownikowi w terminie 1 miesiąca od dnia wejścia w życie tych zmian, a w przypadku gdy rozwiązanie umowy o pracę miałoby nastąpić przed upływem tego terminu - nie później niż do dnia rozwiązania umowy.

Aktualizacja informacji o warunkach zatrudnienia powinna być dokonywana na bieżąco, niezwłocznie po zaistnieniu zmian. Zasada ta ma również zastosowanie do zmian wynikających z nowelizacji przepisów prawa. Pogląd ten potwierdził Główny Inspektor Pracy stwierdzając w piśmie z dnia 10 maja 2013 r., nr GNP-249-4560-3-1/13/PE/RP, iż „aktualizacja informacji o warunkach zatrudnienia musi być zawsze sporządzana na bieżąco, po zaistnieniu zmian w warunkach zatrudnienia pracownika”.

Brak aktualizacji informacji o warunkach zatrudnienia nie oznacza, iż pracownika nie obowiązują nowe warunki pracy. Obowiązywanie nowych warunków zatrudnienia nie jest bowiem uzależnione od przekazania pracownikom informacji o nich. Celem aktualizacji informacji o warunkach zatrudnienia jest jedynie przekazanie pracownikowi informacji na temat zmienionych warunków zatrudnienia.

Niedopełnienie przez pracodawcę obowiązku aktualizacji informacji o warunkach zatrudnienia nie jest stanowi wykroczenia przeciwko prawom pracownika. Jednakże może ono być przedmiotem wystąpienia inspektora pracy w trakcie kontroli.

Z powyższego wynika, iż w przypadku zmiany obowiązujących pracownika okresów wypowiedzenia na pracodawcy spoczywa powinność dokonania aktualizacji przedmiotowej informacji. Niewywiązanie się przez pracodawcę z rzeczonego obowiązku nie oznacza jednak, iż nowe okresy wypowiedzenia nie obowiązują. Ma to znaczenie zwłaszcza w kontekście zmiany przepisów, która została dokonana ustawą z dnia 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw. Nawet bowiem w sytuacji braku aktualizacji informacji o warunkach zatrudnienia, do okresów wypowiedzenia pracowników zatrudnionych na podstawie umowy na czas określony zastosowanie ma art. 36 § 1 kodeksu pracy w brzmieniu nadanym ustawą nowelizującą.
Zobacz także:
pobierz z Google Play
Jeśli powyższy artykuł okazał się interesujący i chcieliby Państwo na bieżąco otrzymywać najnowsze aktualności branżowe na swój telefon komórkowy, wystarczy pobrać i zainstalować naszą APLIKACJĘ MOBILNĄ.

All rights reserved PCKP   Data aktualizacji: 2023-03-06