Nie masz jeszcze konta?

PCKP

WYSZUKIWARKA
Tematyka:
Data szkolenia:
Jeśli chcą Państwo otrzymywać na bieżąco informacje o aktualnych szkoleniach, nowościach i promocjach, prosimy o podanie adresu e-mail

Wiadomości
Czy pracodawca może zakazać korzystania z prywatnego telefonu komórkowego w pracy?
22 września 2017
Do nierzadkich należą sytuacje, w których w godzinach pracy pracownicy korzystają z prywatnych telefonów komórkowych. Chcąc walczyć z tym zjawiskiem pracodawcy wprowadzają m.in. zakaz korzystania z prywatnych telefonów komórkowych w godzinach pracy.

Ustawodawca nie uregulował zasad korzystania przez pracowników z prywatnych telefonów komórkowych w godzinach pracy. Stosowne postanowienia mogą się jednak znaleźć w przepisach wewnątrzzakładowych (np. w regulaminie pracy) lub w umowie o pracę. Na pracodawcy spoczywa bowiem obowiązek organizowania pracy w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy, jak również osiąganie przez pracowników, przy wykorzystaniu ich uzdolnień i kwalifikacji, wysokiej wydajności i należytej jakości pracy (art. 94 pkt 2 k.p.). Prowadzenie przez pracowników w godzinach pracy prywatnych rozmów telefonicznych ma niewątpliwie negatywny wpływ na świadczoną przez nich pracę, w szczególności na jej efektywność.

Pracownik obowiązany jest stosować się do określonych przez pracodawcę zasad korzystania z prywatnych telefonów komórkowych. Rzeczona powinność wynika z art. 100 § 1 k.p. Stanowi on, iż pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę. Co więcej, przepis art. 100 § 2 pkt 2 k.p. nakłada na pracownika obowiązek przestrzegania regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku.

Określając zasady korzystania w godzinach pracy z telefonów prywatnych pracodawca musi działać ostrożnie. Przepis art. 94 Konstytucji zapewnia bowiem każdemu obywatelowi wolność i ochronę tajemnicy komunikowania się. Ich ograniczenie może nastąpić jedynie w przypadkach określonych w ustawie i w sposób w niej określony.

Wolność komunikowania się obejmuje m.in. prawo do używania prywatnego telefonu komórkowego. Oznacza to, iż pracodawca wprowadzając całkowity zakaz używania prywatnego telefonu komórkowego w godzinach pracy, który nie ma swojego źródła w przepisach ustawy, narusza konstytucyjną wolność komunikowania się.

Całkowity zakaz używania telefonów komórkowych może zostać również uznany za nadużycie przez pracodawcę prawa podmiotowego (art. 8 k.p.), a także za naruszający dobra osobiste pracownika, do których ochrony pracodawca jest zobowiązany na podstawie art. 111 k.p.

W celu uchronienia się przed zarzutem naruszenia wolności konstytucyjnych i dóbr osobistych pracowników, a także nadużycia praw podmiotowych, pracodawca ustalając zasady korzystania z prywatnych telefonów komórkowych powinien działać racjonalnie. W szczególności powinien pamiętać, iż podczas przerw w pracy pracownik powinien mieć nieograniczone prawo korzystania z prywatnego telefonu komórkowego. Pracodawca powinien również pozwolić na korzystanie przez pracowników z telefonów komórkowych w razie nagłych wydarzeń życiowych, np. w celu poinformowania pracownika o wypadku, w którym poszkodowany został członek jego rodziny.

Radca Prawny

Dominika Zarzycka-Dudek

dzarzycka.dudek@pckp.pl

 

Masz pytanie? Napisz do naszego Eksperta

ekspert@pckp.pl

Zobacz także:
pobierz z Google Play
Jeśli powyższy artykuł okazał się interesujący i chcieliby Państwo na bieżąco otrzymywać najnowsze aktualności branżowe na swój telefon komórkowy, wystarczy pobrać i zainstalować naszą APLIKACJĘ MOBILNĄ.

All rights reserved PCKP   Data aktualizacji: 2023-03-06