
Niedawno na stronie internetowej Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej został opublikowany projekt zmian z dnia 24 sierpnia 2011r. w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania. Projekt z jednej strony dostosowuje przepisy rozporządzenia do znowelizowanych zasad wydawania świadectw pracy przy zatrudnieniu terminowym, z drugiej jednak strony wprowadza jednak rozwiązania dotychczas zupełnie nieznane praktykom.
Projekt przewiduje trzy różne terminy, z upływem których po stronie pracodawcy powstanie obowiązek wydania pracownikowi świadectwa pracy. A mianowicie, jeżeli pracownik pozostaje w zatrudnieniu na podstawie umowy o pracę na czas nie określony lub w przypadku, o którym mowa w art. 97 § 12 zdanie drugie Kodeksu pracy tj. w przypadku rozwiązanie lub wygaśnięcie terminowej umowy o pracę nawiązanej przed upływem 24 miesięcy przypada po upływie tego terminu, świadectwo pracy, pracodawca będzie zobowiązany wydać pracownikowi świadectwo pracy w dniu, w którym nastąpi rozwiązanie bądź wygaśnięcie stosunku pracy.
Z kolei w przypadku, o którym mowa w art. 97 § 11 Kodeksu pracy pracodawca będzie zobowiązany wydać pracownikowi świadectwo pracy w dniu upływu terminu 24 miesięcy. Ta sytuacja znajdzie zastosowanie w przypadku wydawania świadectwa pracy pracownikowi, który pozostawał w zatrudnieniu u tego samego pracodawcy na podstawie umowy o pracę na okres próbny, umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas wykonania określonej pracy, a przed upływem tego terminu zakończył definitywnie zatrudnienie bądź zawarto z nim przed upływem tego terminu umowę o pracę na czas nie określony.
Ostatnia sytuacji będzie dotyczyła wystąpienia przez pracownika z żądaniem wydania świadectwa pracy w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem terminowej umowy o pracę, przed upływem 24 miesięcy od dnia zawarcia pierwszej z nich. W takim przypadku pracodawca będzie zobowiązany uczynić zadość żądaniu pracownika w terminie 7 dni od dnia złożenia pisemnego wniosku przez pracownika.
We wszystkich trzech sytuacjach, jeżeli wydanie świadectwa pracy w terminie wskazanym powyżej będzie niemożliwe, pracodawca będzie zobowiązany do przesłania świadectwa pracy pracownikowi bądź osobie upoważnionej przez pracownika za pośrednictwem poczty bądź doręczenia go w inny sposób – nie później jednak niż w ciągu 7 dni od dnia upływu tego terminu. Rozwiązanie zaproponowane w projekcie zmian rozporządzenia jest jednak dość kontrowersyjne w odniesieniu do uregulowań wynikających z art. 97 § 11 Kodeksu pracy, który przewiduje wyraźnie, że wydanie świadectwa pracy ma nastąpić w dniu upływu terminu 24 miesięcy, poczynając od zawarcia pierwszej z tych umów (art. 97 § 12 zdanie pierwsze Kodeksu pracy).