
Wiadomości
Certyfikat kwalifikowany a pobieranie wyciągów z Centralnego Rejestru Ubezpieczonych ZUS
22 czerwca 2009
Zakład Ubezpieczeń Społecznych do dyspozycji płatników składek nadal utrzymuje wyciągi z Centralnego Rejestru Ubezpieczonych zawierające informacje o ubezpieczonych, w celu weryfikacji danych pomiędzy informacją zawartą we własnej bazie danych i bazach danych Zakładu.
W lipcu br. wygasa ważność ostatnich certyfikatów niekwalifikowanych tzw. kluczy prywatnych wydanych przez Punkty Rejestracji ZUS na dyskietkach przy pomocy, których płatnicy składek mają możliwość pobierania wyciągów z Centralnego Rejestru Ubezpieczonych bazy ZUS za pomocą tzw. systemu SDWI ( Systemu Dwustronnej Wymiany Informacji ).
Większość płatników składek ze względu na wygaśnięcie klucza prywatnego nie pobiera lub nigdy nie pobierała wyciągów z CRU dlatego, że Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2007 r. nr 11, poz. 74 z późn. zm.), Ustawa z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym. (Dz. U. 2001 r. nr 130 poz. 1450 z późn. zm.), Art. 16 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. nr 64, poz. 565 z późn. zm.), zobowiązała firmy do zakupu i stosowania bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego przy pomocy certyfikatu kwalifikowanego.
Przekazywanie dokumentów do ZUS w formie elektronicznej przy zastosowaniu bezpiecznego podpisu elektronicznego obecnie pozwala tylko na autoryzację i wysyłkę dokumentów do ZUS w system EWD, lecz nie pozwala na pobieranie comiesięcznych wyciągów z CRU.
W związku z tym umożliwiono pobieranie wyciągów z Centralnego Rejestru Ubezpieczonych bazy ZUS w Terenowych Jednostkach Organizacyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych na wniosek płatnika składek.
Większość płatników składek ze względu na wygaśnięcie klucza prywatnego nie pobiera lub nigdy nie pobierała wyciągów z CRU dlatego, że Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2007 r. nr 11, poz. 74 z późn. zm.), Ustawa z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym. (Dz. U. 2001 r. nr 130 poz. 1450 z późn. zm.), Art. 16 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. nr 64, poz. 565 z późn. zm.), zobowiązała firmy do zakupu i stosowania bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego przy pomocy certyfikatu kwalifikowanego.
Przekazywanie dokumentów do ZUS w formie elektronicznej przy zastosowaniu bezpiecznego podpisu elektronicznego obecnie pozwala tylko na autoryzację i wysyłkę dokumentów do ZUS w system EWD, lecz nie pozwala na pobieranie comiesięcznych wyciągów z CRU.
W związku z tym umożliwiono pobieranie wyciągów z Centralnego Rejestru Ubezpieczonych bazy ZUS w Terenowych Jednostkach Organizacyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych na wniosek płatnika składek.
All rights reserved PCKP Data aktualizacji: 2023-03-06